joi, 27 septembrie 2012

social media

De ce socializeaza oamenii ? Aseara, pe TV5 Monde, a fost un reportaj despre "de ce socializeaza adolescentii ?", in care, o pustoaica de 12 ani a fost intrebata ce simte cand cineva ii scrie pe FB, Twitter sau IM. A raspuns fara sa se gandeasca: confort, liniste si siguranta ! Concluzia a fost simpla: nu conteaza continutul mesajelor, ci frecventa lor. Mesajele sunt simple, de genul "te iubesc" ori "like". Tinerii au nevoie de o permanenta confirmare a prieteniei. Vor sa stie ca sunt priviti de catre prieteni, felicitati sau consolati. Daca aveti curiozitatea sa pricepeti ceva din milioanele de linii de mesaj, lasati-va pagubasi. Esenta socializarii online este cu totul alta. Reporterul a mai intrebat-o pe pustoaica, ce a facut si ce a simtit cand, in urma cu o luna, i-a murit catelul ? - Am scris pe FB, unde am primit sute de mesaje. - Cu mama ta ai vorbit ? I-ai impartasit sentimentele ? - Nu, deloc ! Mi-a fost nu stiu cum sa-i spun ce simt. Am plans in fata calculatorului.

Din pacate, trebuie sa recunoastem ca vremurile in care oamenii scriau scrisori au apus demult. Cu putin timp in urma mi-am manifestat dezamagirea ca siturile de socializare sunt cam sterile. Nu au continut. Ma rog, am spus-o putin mai nuantat: e o ... labareala continua ! Corect, insa desi atunci eram convins ca am dreptate, se pare ca exista doua fete ale fenomenului. Una este cea vizibila, a miilor de poze cu flori, catei, masini, nuduri si peisaje fantastice, clipuri cu "te amor", retete de bucate si multe alte amanunte. Detalii care, pentru cineva venit de pe alta planeta si care vrea sa afle despre cunostintele pamantenilor, sunt informatii absolut sterile. Si o alta fata, cea dezvaluita la inceput, care arata ca esenta siturilor de socializare nu este de a "furniza informatie", ci de a apropia oameni. Cum, nu stiu daca ati urmarit pe Discovery o ceata de cimpanzei care, cand nu cauta hrana si fac sex, se purica cat ii ziua de lunga. Exact cam ce fac cei care ferecventeaza siturile amintite ! :) Bine, eu am definit fenomenul mai empric, pentru ca mai elevat se cheama social-media. Fenomen care este atent speculat de agentiile de publicitate.

0 comentarii: