luni, 20 februarie 2012

teapa de la flanco

Anul trecut mi-am cumparat un frigider de la Flanco. Pretul a fost bun, marca Indesit, livrat, bagat in priza, functioneaza. Cand am luat frigideru, vanzatorul mi-a comunicat voios, prin viu grai, pe urma scris si pe factura, ca am ca bonus un voucher de 200 lei, pe care il pot folosi in luna februarie a anului urmator. Mi-am spus - ia uite ce frumos; baieti destepti ! Fidelizeaza clientul. A trecut luna si m-am infiintat la magazin, fericit ca imi voi cumpara ceva de 200 lei. Nu conta ce; ma gandeam ca un toaster mi-ar prinde bine. Partea interesanta abia urmeaza. Tot plimbandu-ma prin magazin, imi pica ochii pe scrisul de pe factura. Scria asa: Voucher in valoare de 200 lei, valabil in perioada 01.02 - 01.03.2012. Si dedesupt ... Valoarea voucherului reprezinta 10% din valoarea oricarui produs achizitionat din magazinele Flanco, mai mica de 2000 lei, si numai pentru produsele aflate in oferta. Hopa, mi s-a aprins beculetu' !
Nedumerit, "bat politicos la usa unui baiat", din cei care se invart pe la raioane, si ii cer sa ma lamureasca ce pot cumpara cu ce scrie acolo. A inceput sa imi insire o polologhie mare cat un curs de finante, cu procent din valoarea produsului nou achizitonat, si care sa nu depaseasca nu stiu ce valoare, si cu valabilitate pentru o gama de produse si in termenul specificat. Am facut ochii mari. Tot ce imi delira mi se izbea in creier de notiunea de voucher. Cum adica procent ? Mi s-a spus ca voucherul are valoarea x si ca pot cumpara orice de valoarea respectiva. Imi zice ... nu, n-ati inteles. Valoarea aia de 200 lei este numai pentru un produs de 2000 lei, adica 10% din valoare. Pentru orice produs mai iefin, aveti discount numai 10%. Aceasta este valoarea voucherului, nu 200 lei. Cum adica, zic, daca iau un prajitor de 100 lei, imi dati numai 10 lei ? Exact, imi spune ! Dar discountul nu-l avem pentru toate produsele, ci doar pentru cele cu Voucher pe ele.
Deja in gat incepuse sa mi se adune tot folclorul romanesc in materie de uraturi, origini si vouchere. Mi le-am inghitit si zambind i-am intors spatele, constient ca flacaul n-avea nicio vina.
Mai dau de curiozitate o raita si cu mirare sporita constat ca produsele cu discount erau cele peste 1000 lei. Deci, daca vroiam cei 200 lei, musai era sa plec cu o masina de spalat vase eventual. Dar plecam fericit, si cu un nou voucher.
Iata una din multiple strategii de marketing croite special pentru romani. Ea apartine smecherilor care reinventeaza politicile de vanzari, bune de pacalit prostii. Si culmea ca prostii, ca si mine dealtfel, pun botul si fac coada.
In fine, nu m-am ofticat prea tare. La urma urmei nu pierdusem decat un drum si un prajitor de paine. Mai corect, m-am dus dupa un prajitor si m-am intors cu scobitorile.:))
Din cate cunosc, notiunea de voucher presupune sa poti cumpara ceva in valoare de x lei. Asa functioneaza peste tot in lume. Cand dai masina la Rabla, ti se da un voucher de 1000 de euro. Daca vrei sa iti iasa cu procent, zi tata altfel, ca discount spre exemplu, ca nu se supara nimeni. Au scris si mare 200 lei ... sa vada prostu' si sa se minuneze. :) Chiar ma intreb, asa tampiti or fi, sa nu cunoasca diferenta ? :)
...
Lasati ca il dam jos pe Basescu si o sa dispara toti smecherii. :))

0 comentarii: