joi, 29 septembrie 2011

cristian sima - proful milionar

Cristian Sima, milionarul de la Hotnews: “Cîntam la pian într-un bar de noapte din Peruggia, pe o pizza, o bere şi 500 de mărci”

Și bogații de pe bursă plîng. Din cauza măselei. M-am întîlnit cu un Cristian Sima cu falca umflată, proaspăt venit de la o clinică de stomatologie. „Da, am și o clinică de stomatologie“, mi-a zis patronul casei de brokeraj WBS Holding și acționar minoritar la Hotnews.ro. L-am întrebat ce mai are. La Sighișoara are o participație la o fabrică de vase emailate și șeminee unde „îl fură directorul cu zîmbetul pe buze“.

E o prezență în creștere în spațiul public și unul dintre cei care au intuit marea criză financiară înainte ca aceasta să înceapă. „Cel mai mult am cîștigat pe bursă acum, în perioada crizei. Numai impozitul pe profit a fost în 2008 două milioane și ceva de euro.“

Sima doarme 4-5 ore pe noapte. Se trezește dimineața și verifică închiderile burselor asiatice, ca să vadă ce consecințe au pe piața europeană și americană. Luni, situația era mov. „Azi nu cîștig, pierd. Dar puțin.“ Pe bursă, de la o vreme, strategia sa este prudența. „Nu risc mai mult de 10% din bani. Există cîștiguri mici, constante, dar fără risc. Dacă vreți cîștiguri spectaculoase, de 20-30%, dacă vreți să riscați mai mult de 30%, vă trimit la cazinou, că aveți șanse să pierdeți tot mai repede. Eu mă mulțumesc și cu cîștiguri de 0,5-0,6%. Învîrt foarte mult, dar cîștig puțin.“
Ce înseamnă să pierzi 2.800.000 pe bursă într-o dimineață…

„Cînd m-am dus eu la Soros în ’96 să mă angajeze, m-au întrebat cîți bani am pierdut într-o singură zi și am zis un milion de dolari. «E puțin. Toți ăștia de aici au pierdut mai mulți bani personali într-o zi. Trebuie să mai pierzi ca să stăm de vorbă.» Recordul de pierdere a fost o greșeală pe care am făcut-o pe Futures DAX. De obicei, îmi închideam pozițiile la sfîrșitul zilei și din greșeală am dat ordinul invers și am rămas cu poziția short dublată deschisă și a doua zi mi-a deschis DAX-ul sus și am pierdut 2.800.000 de dolari, bani personali. M-am refăcut pînă la urmă. Cel mai rău e cînd pierzi banii altora.“
…Și ce înseamnă să cîștigi 8 milioane

În ’98, Sima a cumpărat pe bursă o societate din București, Romfet, care făcea pîslă. Societatea avea 15.000 de metri pătrați de teren în spatele gării Obor. „Am delistat-o de la bursă, am dat toată fabrica cadou la muncitori și ingineri și i-am ajutat să se mute în alt sediu. Arhitectul meu, Luca Gazzaniga, mi-a făcut un proiect imobiliar. Apoi am adus acționari, ne-am apucat de fundație, am ridicat construcțiile și în 2007, în august, am vîndut 50% unui fond de investiții. Am rămas cu 9%, care pesemne azi valorează zero, nu mai am ce face cu el, și da, am cîștigat destul de mult, vreo 8 milioane de euro. Am ieșit cînd trebuie.“
Cum să cîștigi opt și să pierzi trei

În România a fost unul dintre cei mai buni studenți la matematică. În promoția ’85, a terminat al patrulea, cu 9,96. Făcuse parte din lotul olimpic din clasa a zecea. În ’90, semna condica seară de seară în Piața Universității. Cînd Ion Iliescu a cîștigat alegerile, pe 20 mai, a plecat în Italia. A doua zi era la Veneția. Printr-o contesă, mama unui ziarist italian pe care îl cunoscuse în România, a făcut cunoștință cu un profesor italian. El i-a spus de un job de profesor de matematică la Universitatea din Florența, cu predare în engleză. „M-am dus, m-au luat. Începeam munca abia în octombrie și m-am întors în România fix pe 13 iunie. M-am dus să dau examen cu studenții și m-au rezolvat minerii.“ La doi pași de facultate, a fost lovit în spate și în cap și s-a trezit la Urgență. S-a întors în Italia ca să moară de foame. „În primul rînd, mă rupeau chiria și imposibilitatea de a-mi schimba casa, pentru că trebuia să dau pe trei luni înainte, bani pe care nu-i aveam.“ Era tot timpul dator la bănci. „Cîntam la pian într-un bar de noapte din Peruggia. Mergeam cu trenul și cîntam pe o pizza, o bere și 500.000 de lire pe săptămînă, adică vreo 500 de mărci. A trebuit să studiez, să cumpăr note. Studiasem 11 ani de pian în copilărie, dar în facultate mă lăsasem. Am mai vîndut produse de curățat geamuri vreo lună, prin Florența. Cert e că pînă-n octombrie am supraviețuit.

La facultate, salariul meu era 2.700.000, dar 1.450.000 aveam chiria. Eram veșnic dator, la bancă, la ăia care vindeau legume, la măcelar, la toată lumea. Exista un profesor, Frediani, care preda tehnică de bursă la Siena. Era acționarul majoritar la o bancă mică, dar destul de importantă, și la o firmă de brokeraj. M-a luat la el, m-a învățat bursă vreo trei luni, apoi am zis că merg pe cont propriu, cu 3.000 de mărci. Am avut noroc. La sfîrșitul lunii aveam 48.000. Apoi am făcut un milion în nouă luni, după care l-am pierdut pe tot într-o zi.“

Cristian Sima, un broker care a făcut bani pe burse și acum, ca patron de presă, îi aruncă pe surse.

Casă de un milion, mașini de doi bani

Sima are o casă la St. Moritz de un milion de dolari, dar își trăiește viața modest. „În Elveția am un Passat din 2000. La mine veți vedea angajați care au mașini spectaculoase. Dar sînt puști, nu am ce să fac, fiecare cu banii lui face ce vrea. Dar am discuții puternice cu ei, cu angajații care au două-trei mașini scumpe, dar nu au nici o casă. Eu nu dau doi bani pe mașini.“ (Alexandru Vărzaru)
...
Mi-a fost prof de mate in facultate. :)

0 comentarii: