duminică, 17 iulie 2011

s-a intamplat la Opera din Roma


Stiati ca s-a intamplat la Opera din Roma ?
Un superb moment de performanta muzicala si revolta
Silvio Berlusconi lovit de Giuseppe Verdi

12 martie, Silvio Berlusconi a trebuit sa se confrunte cu
realitatea. Italia a sarbatorit aniversarea a 150 de ani de
la unire si cu acest prilej a fost la Opera din Roma, un
spectacol al Operei din cele mai simbolice de la aceasta
unire: Nabucco de Giuseppe Verdi, dirijata de Riccardo Muti.
Nabucco de Verdi este o lucrare muzicala politica: ea evoca
povestea de înrobire a evreilor în Babilon, si celebra piesa
"Va pensiero" este corul sclavilor oprimati. În Italia,
acest cântec este simbol al cautarii libertatii poporului,
care în 1840 - anul în care opera a fost scrisa - era
asuprit de catre Imperiul habsburgic, si a luptat pâna la
crearea Italiei unificate.

Înainte de spectacol, Gianni Alemanno, primarul Romei, a
urcat pe scena pentru un discurs ce denunta reducerile din
bugetul culturii, de catre guvern. Alemanno este membru al
partidului de guvernamânt si fost ministru in guvernul
Berlusconi.

Aceasta interventie politica într-un moment cultural dintre
cele mai simbolice pentru Italia, a produs un efect
neasteptat, mai ales ca Sylvio Berlusconi era prezent la
spectacol ....

Times - Riccardo Muti, dirijor, spune ca a fost o reactie de
revolutie: "La început, am fost ovationat de public. Apoi am
inceput spectacolul de opera. Totul mergea foarte bine, dar
cand am ajuns la celebrul cântec Va Pensiero, imediat am
simtit ca atmosfera a devenit tensionata în audienta. Exista
lucruri pe care nu le poti descrie, dar le simti. Anterior,
tacerea publicului era preponderenta. Dar atunci când
oamenii au realizat ca Va Pensiero va începe, tacerea a fost
schimbata cu o fervoare reala. Se putea simti reactia
viscerala a publicului la lamento-ul sclavilor cântând "Oh
tara, atât de frumoasa si de pierduta! ".

În timp ce corul se apropia de sfârsit, audienta deja striga
"Bis! "Publicul a început sa strige:" Traiasca Italia! "Si"
Vive Verdi! "Oamenii din balcoane au început sa arunce cu
mesaje patriotice - unii solicita," Muti, senator pe viata ".

Desi el a mai acordat doar o data la La Scala din Milano în
1986, un BIS, Muti a fost reticent în a acorda "a doua oara
bis-ul" . Pentru el, o opera ar trebui sa fie de la început
pâna la sfârsit. "Eu nu am vrut sa se interpreteze un bis.",
Spune el.

Dar publicul a avut deja trezit sentimentul de patriotism.
Într-un gest teatral, dirijorul se întoarse pe podium lui,
si se confrunta atât cu publicul cat si cu Berlusconi, si
asta e ceea ce sa întâmplat:

[Dupa ce apelul pentru un "bis" din "Va Pensiero" s-a oprit,
s-a auzit în public: "Traiasca Italia!"]
Dirijorul Riccardo Muti: Da, sunt de acord cu "Traiasca
Italia", dar ... [Aplauze]

Muti: Am peste 30 de ani de cariera si am trait ca un
italian care a calatorit în întreaga lume de multe ori, mi-e
rusine de ceea ce se întâmpla în tara mea. Asa ca voi aproba
cererea dvs. de bis "Va Pensiero". Aceasta nu este doar
pentru bucuria mea, ci pentru ca in seara asta, când am
condus corul cântând "O, tara mea, frumoasa si pierduta,"
m-am gândit ca daca vom continua în acest fel, vom ucide
cultura pe care Italia construit-o. În acest caz, noi, tara
noastra am devenii cu adevarat "O, tara mea, frumoasa si
pierduta,"[Aplauze, inclusiv a artistilor pe scena]

Muti: Din moment ce avem aici un "climat italian," eu, Muti,
am tacut pentru prea multi ani. Permiteti-mi acum ... ar
trebui sa dam un sens acestui cântec, asa ca suntem în casa
noastra, pe scena capitalei, si cu un cor care a cântat
frumos, daca nu va suparati, va invit sa va alaturati pentru
a cânta împreuna.

El a invitat apoi audienta sa cânte cu corul de sclavi. "Am
vazut grupuri de oameni ce se ridicau în picioare. Toata
opera din Roma s-a ridicat. Si, de asemenea, corul. A fost
un moment magic de opera."
În seara aceea nu a fost numai o reprezentare Nabucco, dar,
de asemenea, o declaratie a teatrului în atentia
politicienilor *

3 comentarii:

Marian spunea...

Te rog sa ma crezi ca si mie la mine acasa , aici in Romania ce este inca [ pentru cat timp ?] tara mea, mi-au dat lacrimile.Exceptional, italienii nu se dezmint iar ce ai prezentat dovedeste ca arta, arta adevarata , uneste oamenii, ai transforma si le deschide mintea pentru a putea sa strige : AJUNGE !!Acesta este motivul pentru care ARTA este pervertita ,si transformata in vulgaritate.Azi chiar nimeni nu mai poate lupta cu raul decat ARTA !Oh mia pattrie si bella perdutta...vom ajunge sa strigam acest vers daca nu vom striga la timp :AJUNGE !

Marian spunea...

Am fost obligat sa-l revad ! EXCEPTIONAL!!Riccardo Muti nici daca era numit Prima Bagheta a Lumii nu putea spera la asa un triumf !Exceptional. In sala nu se aflau italieni ...acolo era ITALIA !Multumesc pentru acest regal stimate Pheideas .

pheideas spunea...

Marian, merci fain ! Da, si eu am lacrimat cateva secunde, pentru italieni, dar mai ales pentru noi. Incep sa ma intreb daca merita ...